COVID-19
  • Úvod
  • Legislatíva
  • Odborné články
    • Právne otázky
    • Ľudské zdroje
    • Ekonomické a daňové dopady
    • Platobná neschopnosť
    • Informačná bezpečnosť
  • Otázky a odpovede
  • WWW.AKSS.SK
  • #advokatipomahaju
  • Menu Menu

Štát spúšťa inteligentnú mobilnú aplikáciu

20. mája 2020/v Informačná bezpečnosť /od PETER ZJAVKA

Vláda Slovenskej republiky na svojom rokovaní dňa 14. mája 2020 schválila uznesením č. 290/2020 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov. Národná rada Slovenskej republiky tento vládny návrh zákona prijala a schválila na rokovaní 7. schôdze v skrátenom legislatívnom konaní 15. mája 2020 a účinnosť nadobudol dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky dňa 18. mája 2020 pod č. 119/2020 Z. z. (ďalej len „zákon č. 355/2007 Z. z.“).

 

Účelom prijatého zákona č. 355/2007 Z. z. je podporiť uplatňovanie a dodržiavanie protiepidemiologických opatrení v čase mimoriadnej situácie vyvolanej pandémiou ochorenia COVID-19. Osoby, ktoré majú povinnosť podrobiť sa nariadenej izolácii v zdravotníckom zariadení alebo v inom určenom zariadení, sa môžu nariadenej izolácii podrobiť v domácom prostredí na základe ich preukázateľného súhlasu. Monitorovanie dodržiavania nariadenej izolácie v domácom prostredí sa bude vykonávať prostredníctvom „Mobilnej aplikácie na monitorovanie dodržiavania nariadenej izolácie a mobilnej aplikácie na monitorovanie kontaktov s inými zariadeniami“ (ďalej len „mobilná aplikácia“).

V súčasnosti je aktuálny stav taký, že povinná štátna karanténa alebo domáca izolácia je nariadená pre takmer všetky osoby, ktoré vstúpia na územie Slovenskej republiky zo zahraničia. Tieto opatrenia boli zavedené Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „úrad verejného zdravotníctva“) na základe zákona č. 355/2007 Z. z. Práve na účel realizácie povinnej izolácie pri vstupe na územie Slovenskej republiky boli vyčlenené rôzne kapacity štátnych účelových zariadení ako aj ďalších ubytovacích zariadení orgánov verejnej správy. Kapacity štátnych karanténnych zariadení sú maximálne vyťažené a v prípade akejkoľvek ďalšej zvýšenej potreby o ubytovanie osôb budú vystavené nezvládnuteľnej situácii. Momentálne existujú teda dve skupiny osôb, a to osoby, ktoré

  • sú povinné absolvovať karanténu v štátnom zariadení pod sprísneným štátnym dohľadom,
  • majú povinnosť absolvovať karanténu v domácom prostredí, bez sprísneného štátneho dohľadu.

Štátna karanténa (dohľad) síce plní svoj účel, ale bolo by vhodnejšie identifikovať alternatívne opatrenie, ktoré by súčasne

  • odbremenilo kapacity štátnych karanténnych zariadení,
  • pôsobilo by menej invazívnym spôsobom na osoby prichádzajúce na územie Slovenskej republiky zo zahraničia, ale
  • zároveň poskytovalo porovnateľnú úroveň dodržiavania karanténnych opatrení ako v prípade povinnej štátnej karantény.

Identifikovaným alternatívnym opatrením, ktoré spĺňa vyššie uvedené atribúty, bude v zmysle zákona č. 355/2007 Z. z. používanie mobilnej aplikácie, ktorá bude fungovať na dostupných operačných systémoch iOS a Android. Zákonodarca v právnej úprave nenavrhoval spôsob plošného používania mobilnej aplikácie pre všetky osoby, na ktoré sa vzťahuje karanténna povinnosť (ako je to napríklad v Poľsku), ale po vzore odporúčaní Európskej komisie k aplikáciám monitorujúcim kontakty medzi infikovanými osobami ponecháva toto rozhodnutie na ich dobrovoľný úsudok, či budú používať mobilnú aplikáciu dobrovoľne, nakoľko vždy existujú aj iné alternatívy ako používanie mobilnej aplikácie. Používanie mobilnej aplikácie je preto v zákone č. 355/2007 Z. z. chápané v prvom rade ako výnimka z povinnej štátnej karantény a zároveň možnosť pre ostatné osoby zvoliť si izoláciu v domácom prostredí (ďalej len „domáca karanténa“).

Samotný postup bude prebiehať nasledovným spôsobom. Osoba, ktorá sa rozhodne pricestovať zo zahraničia do Slovenskej republiky najprv vyplní formulár na stránke www.korona.gov.sk. Interaktívne ju vyzve, aby si stiahla mobilnú aplikáciu do svojho mobilného zariadenia a aktivovala si ju. Aktivovanie aplikácie je podmienené aj zosnímaním prvej referenčnej fotografie – biometriou tváre osoby s tým, že registrácia vytvorená na webovej stránke sa spáruje s jej mobilným zariadením. Následne prebehne dodatočne overenie, ktoré zabezpečí pravosť mobilnej aplikácie. Osoba podpíše čestné vyhlásenie a poučenie a mobilná aplikácia následne monitoruje všetko podstatné. Ako podmienka je, že každá vracajúca sa osoba musí udeliť súhlas s tým, aby ho mobilná aplikácia monitorovala a to výmenou štátnej karantény za domácu karanténu. Výhodou domácej karantény oproti štátnej je aj v tom, že osoba si môže sama zvoliť, kde sa počas domácej karantény bude zdržiavať. Ak nechce poslať do domácej karantény aj svojich blízkych, s ktorými žije v spoločnej domácnosti, môže sa zdržiavať aj mimo spoločnú domácnosť, napríklad v inom byte, na záhradnej chatke, v rodinnom dome alebo aj v hotely alebo v penzióne, avšak za dodržania všetkých platných hygienicko-bezpečnostných štandardov, odporúčaní a pravidiel schválených hlavným hygienikom Slovenskej republiky.

Základné pravidlo právnej úpravy však znie, že sa nerobí sledovanie polohy, ale iba podmienok, ktoré plynú z aplikácie a jej nastavenia. K údajom z mobilnej aplikácie sa nedostane nikto, pokiaľ nebude zo strany konkrétnej osoby porušená domáca karanténa. Celý model je navyše navrhnutý tak, že údaje aplikáciu neopustia. Nikto sa k nim nedostane, okrem prípadu, že bude domáca karanténa porušená. V prípade jej porušenia sa dáta hygienikom sprístupnia, aby mohli vykonať kontrolu, a to buď sami alebo v spolupráci s políciou. V prípade nedodržania podmienok domácej karantény zákonodarca za jej porušenie ustanovil sankciu – pokutu až do výšky 1 650 Eur.

Mobilná aplikácia vyžaduje podľa § 60a ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z. viaceré nastavenia mobilného zariadenia a pre svoju funkčnosť bude potrebné, aby jeho používateľ

  • povolil prijímanie notifikácií na mobilnom zariadení,
  • povolil mobilnému zariadeniu funkciu rozpoznávania tváre pomocou fotoaparátu mobilného zariadenia,
  • umožnil automatickú aktualizáciu mobilnej aplikácie,
  • povolil mobilnému zariadeniu lokálne uložiť odfotografovanú podobizeň tváre,
  • sa zdržal konania, ktoré by viedlo k nefunkčnosti alebo nesprávnemu fungovaniu mobilnej aplikácie.

Tieto povinnosti nastavenia mobilnej aplikácie sa musia dodržiavať iba počas trvania nariadenej domácej karantény (§ 60a ods. 5 zákona č. 355/2007 Z. z.)

Podľa § 60a ods. 1 zákona č. 355/2007 Z. z. úrad verejného zdravotníctva je prevádzkovateľom mobilnej aplikácie prostredníctvom ktorej spracúva osobné údaje fyzickej osoby na účel ochrany života a zdravia v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19; na tento účel môže úrad verejného zdravotníctva spracúvať osobné údaje za podmienok ustanovených v § 60a ods. 2 až 8 a § 60b až 60e citovaného zákona. úrad verejného zdravotníctva musí samozrejme ako prevádzkovateľ dodržiavať aj ustanovenia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. EÚ L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení a zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Európska komisia a Európsky výbor pre ochranu osobných údajov publikovali viacero usmernení, ktoré boli zohľadnené a reflektované nielen v zákone č. 355/2007 Z. z., ale aj v procesoch vývoja mobilných aplikácií, ktorých používanie predmetná právna úprava definuje, a tiež v internej dokumentácii a procesoch prevádzkovateľa ešte pred začatím spracúvania údajov. Zámerom zákonodarcu je, aby mobilná aplikácia čo najviac spĺňala dané odporúčania v miere, v akej to bude objektívne možné.

Mobilná aplikácia sa v súčasnosti nachádza v testovacej verzii a podľa vyjadrení predstaviteľov vlády Slovenskej republiky jej „ostré spustenie“ sa v prípade pozitívnych záverov plánuje 22. mája 2020. Len na doplnenie mobilná aplikácia je úspešným príkladom, kedy digitalizácia a technologické riešenia môžu výrazným spôsobom pomôcť zvládať mimoriadne situáciu. Ide o spoluprácu medzi súkromným sektorom, komunitou IT dobrovoľníkov a štátom, ktorého jej vývoj nestál ani jedno Euro. Slovenská republika bude teda treťou krajinou v Európe, ktorá začne používať mobilnú aplikáciu na predmetný účel.

 

V prípade potreby poskytnutia dodatočných informácií vo vzťahu k predmetnej téme nás neváhajte osloviť prostredníctvom formulára na položenie otázky. V prípade konkrétnych požiadaviek z Vašej strany naša advokátska kancelária samozrejme spracuje podrobnú právnu analýzu prispôsobenú presne na mieru Vašej požiadavke.

 

Zdroje:

Dôvodová správa k zákonu č. 355/2007 Z. z.

https://www.webnoviny.sk/matovic-predstavil-mobilnu-aplikaciu-pre-smart-karantenu-podla-remisovej-nestala-stat-ani-euro/

https://www.startitup.sk/smart-karantena-startuje-tento-piatok-aplikacia-bude-dobrovolna/

https://www.bratislavskenoviny.sk/koronavirus/59960-inteligentna-karantena-sa-spusti-uz-v-piatok-takto-bude-fungovat

https://pelipecky.sk/inteligentna-karantena-aplikacia-slovensko/

Zdielať na
  • Zdielať Facebook
  • Zdielať Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Zdielať Pinterest
  • Zdielať LinkedIn
  • Zdielať Tumblr
  • Zdielať Vk
  • Zdielať Reddit
  • Share by Mail
https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png 0 0 PETER ZJAVKA https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png PETER ZJAVKA2020-05-20 17:18:172020-05-22 14:08:05Štát spúšťa inteligentnú mobilnú aplikáciu

Hľadať

Značky

bytový a nebytový priestor (2) COVID-19 (7) dieťa (1) dovolenka (2) energia (1) GDPR (1) home office (1) hromadné čerpanie dovolenky (1) karanténa (2) koronavírus (4) krízová situácia (3) kurzarbeit (2) mimoriadna situácia (2) náhrada mzdy (2) nájom a podnájom (3) nájomca (3) nájomná zmluva (3) nájomné (3) núdzový stav (3) obnoviteľné zdroje (1) ochrana osobných údajov (1) ochrana podpora a rozvoj verejného zdravia (1) odklad splátok (1) podpora zamestnanosti (2) poplatky (1) pracovnoprávne predpisy (2) pracovná neschopnosť (1) pracovný čas (1) prekážky v práci (1) prenajímateľ (2) prevádzkovateľ (1) príspevok na zamestnanca (3) sociálna pomoc (1) spotrebiteľský úver (1) sprostredkovateľ (1) striedavá starostlivosť (1) udržanie pracovných miest (2) videohovor (1) zabezpečenie úveru (1) zákaz organizovať športové kultúrne spoločenské podujatia (1) zákonník práce (2) ústredný krízový štáb (2) úver (2) úver na bývanie (1) úverový register (1)

Archív

  • marec 2021 (1)
  • január 2021 (2)
  • jún 2020 (2)
  • máj 2020 (6)
  • apríl 2020 (29)
  • marec 2020 (7)

Prihlásiť sa na odber noviniek

Situácia okolo prijatej legislatívy a opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19 sa mení niekedy z minúty na minútu a preto Vám prinášame možnosť prihlásiť sa na odber noviniek a zostať tak neustále informovaný o nových článkoch na webe www.covid-19.akss.sk

Nechcete už dostávať e-maily? Kliknite sem pre odhlásenie sa z odberu.

HOME | AKTUALITY | UŽITOČNÉ LINKY | KARIÉRA | PROFIL | SLUŽBY | ĽUDIA | PUBLIKÁCIE | KONTAKTY | INFORMÁCIE | GDPR

© 2020 – SOUKENÍK – ŠTRPKA, s. r. o., ALL RIGHTS RESERVED, | web: Aeternus Pictures

Zmeny v niektorých opatreniach štátu na pomoc zamestnávateľom účinné... Náhrada škody v súvislosti s uplatňovaním opatrení proti COVID-19
Zrolovať na začiatok

Na tejto stránke používame cookies. Slúžia na plnohodnotný chod webu a všetkých jeho funkcií. Ich používanie môžete buď povoliť alebo zamietnuť.

SúhlasímNesúhlasím

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only