Finančná pomoc na zabezpečenie likvidity podnikov
Národná rada SR prerokovala a schválila na svojom zasadnutí dňa 13. mája 2020 zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (ďalej len „schválený zákon“).
Súčasťou schváleného zákona je právna úprava ďalšieho z avizovaných opatrení, ktorým je finančná pomoc na zabezpečenie likvidity malých, stredných a veľkých podnikov. Zákonodarca taktiež schváleným zákonom reaguje na postupné uvoľňovanie karanténnych opatrení na zamedzenie šírenia pandémie, ktoré umožnia správnym orgánom pokračovať v konaniach, ktoré boli z tohto dôvodu prerušené.
Schválený zákon bol zverejnený v Zbierke zákonov SR pod číslom 120/2020 Z. z. a nadobudol účinnosť dňom jeho vyhlásenia, a to 20. mája 2020.
I. Ciele a východiská schváleného zákona
Cieľom schváleného zákona je rozšírenie finančných opatrení na zmiernenie vplyvov koronakrízy vo finančnom sektore, pričom sa týmto zákonom rozširuje okruh prijatých opatrení o opatrenie, ktorým je finančná pomoc na zabezpečenie likvidity malých, stredných a veľkých podnikov. Štát má týmto opatrením zabezpečiť pre podniky prístup k zvýhodnenému financovaniu ich činnosti.
Prijatie uvedeného opatrenia umožňuje Oznámenie Komisie Dočasný rámec pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19 (ďalej len „Oznámenie Komisie č. 2020/C 91 I/01“).
Zákonodarca predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, avšak zároveň očakáva aj negatívne dopady na rozpočet verejnej správy. Tieto negatívne dopady možno očakávať v prípade, ak podnikatelia, ktorí pomoc využijú, úvery nebudú schopní splácať, v dôsledku čoho dôjde k plneniu z poskytnutej záruky. Časť týchto negatívnych vplyvov však bude krytá z Európskych štrukturálnych a investičných fondov.
II. Formy pomoci a podmienky jej poskytnutia
Poskytovateľom tejto pomoci budú Exportno-importná banka Slovenskej republiky a fondy spravované spoločnosťou Slovak Investment Holding, a.s. Následnými finančnými sprostredkovateľmi budú jednotlivé banky a pobočky zahraničných bánk.
Ministerstvo financií SR bude ručiť za záväzky vyššie uvedených poskytovateľov pomoci, ktoré vzniknú z poskytovania záruk za úvery. Právne vzťahy medzi Ministerstvom financií SR a poskytovateľom pomoci ohľadom tohto ručenia upraví písomná zmluva medzi Ministerstvom financií SR a poskytovateľom pomoci. Na tento vzťah sa primerane uplatnia ustanovenia Obchodného zákonníka týkajúce sa ručenia.
Finančná pomoc bude poskytovaná za podmienok určených týmto zákonom a podmienok, ktoré budú dojednané v zmluve medzi poskytovateľom pomoci a príslušnou bankou. Tu je potrebné zdôrazniť, že tieto podmienky musia byť zároveň v súlade s Oznámením Komisie č. 2020/C 91 I/01. Následne budú tieto podmienky premietnuté do jednotlivých úverových zmlúv medzi bankami a podnikmi.
Finančná pomoc bude v zmysle schváleného zákona poskytovaná v dvoch formách a to:
- poskytnutím záruky za poskytnutý úver,
- odpustením poplatku za poskytnutú záruku.
1. Záruka za úver poskytnutý bankou
Záruku za úver možno poskytnúť v prípade, ak pred prvým poskytnutím peňažných prostriedkov, najneskôr však do 30 dní od uzavretia zmluvy o úvere, bude mať banka za spoľahlivo zistené, že:
- nejde o podnik, ktorý je osobou, ktorá má na sprostredkovanie zamestnania za úhradu oprávnenie vydané podľa osobitného predpisu (živnostenský zákon) alebo agentúrou dočasného zamestnávania,
- voči podniku neeviduje sociálna poisťovňa pohľadávky na poistnom po lehote splatnosti viac ako 90 dní,
- voči podniku neeviduje zdravotná poisťovňa pohľadávky na poistnom po lehote splatnosti viac ako 90 dní,
- voči podniku nebolo začaté konkurzné konanie alebo reštrukturalizácia,
- podnik spĺňa ďalšie podmienky určené bankou.
Za účelom preukázania splnenia vyššie uvedených kritérií je podnik povinný banke predložiť požadované doklady.
2. Odpustenie poplatku za záruku za úver poskytnutý bankou
Poplatok za záruku za úver poskytnutý bankou možno podniku odpustiť v prípade, ak podnik v období vymedzenom v zmluve o úvere udrží úroveň zamestnanosti určenú v zmluve o úvere.
III. Oznámenie Komisie č. 2020/C 91 I/01
V rámci celkového úsilia členských štátov bojovať s vplyvmi nákazy COVID-19 na ich hospodárstva sa v tomto oznámení stanovujú možnosti, ktoré majú členské štáty podľa pravidiel EÚ na zabezpečenie likvidity a prístupu k financovaniu pre podniky, najmä MSP, ktoré v tomto období čelia náhlemu nedostatku financií.
Nakoľko schválený zákon reguluje pomoc vo forme záruky za úvery, nižšie sa zároveň aspoň v stručnosti pozrieme na to, akým spôsobom upravuje podmienky poskytnutia tejto pomoci samotné Oznámenie Komisie č. 2020/C 91 I/01.
Uplatniteľnosť článku 107 ods. 3 písm. b) Zmluvy o fungovaní európskej únie (ďalej len „ZFEÚ“)
Podľa článku 107 ods. 3 písm. b) ZFEÚ môže Komisia vyhlásiť pomoc za zlučiteľnú s vnútorným trhom, ak je určená „na nápravu vážnej poruchy fungovania v hospodárstve členského štátu“. V tejto súvislosti súdy Únie rozhodli, že poruchy musia mať vplyv na celé hospodárstvo daného členského štátu alebo jeho podstatnú časť, a nie iba na jeden z jeho regiónov alebo jednu z častí jeho územia.
Vzhľadom na to, že nákaza COVID-19 má vplyv na všetky členské štáty a že opatrenia na obmedzenie jej šírenia, ktoré členské štáty prijímajú, majú vplyv na podniky, sa Komisia domnieva, že štátna pomoc je odôvodnená a môže byť vyhlásená za zlučiteľnú s vnútorným trhom na základe článku 107 ods. 3 písm. b) ZFEÚ počas obmedzeného obdobia s cieľom vyriešiť problém nedostatočnej likvidity, ktorému podniky čelia a zabezpečiť, aby narušenia spôsobené nákazou COVID-19 neohrozovali ich životaschopnosť.
Dočasné opatrenia štátnej pomoci podľa Oznámenia Komisie č. 2020/C 91 I/:
- Pomoc vo forme priamych grantov, vratných preddavkov alebo daňového zvýhodnenia,
- pomoc vo forme záruk za úvery,
- pomoc vo forme dotovaných úrokových sadzieb na úvery,
- pomoc v podobe záruk a úverov poskytovaných prostredníctvom úverových inštitúcií alebo iných finančných inštitúcií,
- krátkodobé poistenie vývozných úverov.
Pomoc vo forme záruk za úvery upravená Oznámením Komisie č. 2020/C 91 I/01
Komisia v súvislosti s poskytnutím pomoci vo forme záruk za úvery konštatuje, že vzhľadom na momentálnu situáciu ide o primerané, potrebné a vhodné riešenie zabezpečenia prístupu k likvidite pre podniky. To však platí za predpokladu, ak je táto pomoc poskytovaná na obmedzené obdobie a taktiež ak je obmedzená aj výška úveru.
Komisia zároveň považuje takúto štátu pomoc vo forme nových verejných záruk za úvery za zlučiteľnú s vnútorným trhom na základe článku 107 ods. 3 písm. b) ZFEÚ za týchto podmienok:
a.) poplatky za záruky sa stanovujú na minimálnej úrovni takto:
Druh príjemcu |
Marža úverového rizika v prípade úveru s 1-ročnou splatnosťou |
Marža úverového rizika v prípade úveru s 2 až 3-ročnou splatnosťou |
Marža úverového rizika v prípade so 4 až 6-ročnou splatnosťou |
Malé a stredné podniky |
25 bázických bodov |
50 bázických bodov |
100 bázických bodov |
Veľké podniky |
50 bázických bodov |
100 bázických bodov |
200 bázických bodov |
b.) alternatívne môžu členské štáty notifikovať schémy tak, že budú zohľadňovať vyššie uvedenú tabuľku, ale môžu modulovať splatnosť, výšku ceny a krytie záruky (napr. nižšie krytie záruky na kompenzáciu dlhšej splatnosti),
c.) záruka sa poskytne najneskôr do 31. decembra 2020,
d.) v prípade úverov so splatnosťou po 31. decembri 2020 výška istiny úveru nesmie presiahnuť:
- dvojnásobok ročných mzdových nákladov príjemcu (vrátane sociálnych odvodov, ako aj nákladov na zamestnancov pracujúcich v lokalite podniku, avšak platených subdodávateľmi) za rok 2019 alebo posledný rok, za ktorý sú údaje k dispozícii. V prípade podnikov založených 1. januára 2019 alebo neskôr nesmie maximálna výška úveru presiahnuť odhadované ročné mzdové náklady počas prvých dvoch rokov prevádzky alebo
- 25 % celkového obratu príjemcu v roku 2019 alebo
- v náležite opodstatnených prípadoch a na základe vlastného vyhlásenia príjemcu o tom, aké má potreby likvidity, sumu úveru možno zvýšiť s cieľom pokryť potreby likvidity od okamihu poskytnutia na nasledujúcich 18 mesiacov pre MSP a na nasledujúcich 12 mesiacov pre veľké podniky,
e.) v prípade úverov so splatnosťou do 31. decembra 2020 môže byť suma istiny úveru vyššia v porovnaním s tým, čo sa uvádza v bode písm. d), ak sa to primerane odôvodní a ak sa zachová primeranosť pomoci,
f.) trvanie záruky je obmedzené maximálne na šesť rokov a verejná záruka nepresiahne:
- 90 % istiny úveru, ak straty utrpí proporcionálne a za tých istých podmienok úverová inštitúcia a rovnako aj štát, alebo
- 35 % istiny úveru, ak sa straty najprv pripíšu štátu a až potom úverovým inštitúciám (t. j. záruka za prvotné straty), a
- v oboch uvedených prípadoch, keď sa objem úveru postupom času zníži, napríklad z dôvodu začatia splácania úveru, zaručená suma sa musí proporcionálne znížiť,
g.) záruka sa môže týkať úverov na investície aj na prevádzkový kapitál,
h.) záruka sa môže poskytnúť podnikom, ktoré neboli v ťažkostiach (v zmysle všeobecného nariadenia o skupinových výnimkách)[1] k 31. decembru 2019; môže sa poskytnúť podnikom, ktoré nie sú v ťažkostiach, a/alebo podnikom, ktoré neboli v ťažkostiach k 31. decembru 2019, avšak čelili ťažkostiam alebo sa do nich dostali po uvedenom dátume v dôsledku vypuknutia nákazy COVID-19.
Za účelom bližšieho objasnenia niektorých z vyššie uvedených pojmov možno uviesť, že za podnik sa považuje každý subjekt, ktorý vykonáva hospodársku činnosť bez ohľadu na jeho právnu formu. Sem patria najmä samostatne zárobkovo činné osoby a rodinné podniky, ktoré vykonávajú remeselnícke alebo iné činnosti a partnerstvá alebo združenia, ktoré pravidelne vykonávajú hospodársku činnosť.
MSP je kategória mikro, malých a stredných podnikov a ju tvoria podniky, ktoré zamestnávajú menej ako 250 osôb a ktorých ročný obrat nepresahuje 50 miliónov eur a/alebo celková ročná bilančná hodnota nepresahuje 43 miliónov eur.
Malý podnik je podnik, ktorý zamestnáva menej ako 50 osôb a ktorého ročný obrat a/alebo celková ročná bilančná hodnota nepresahuje 10 miliónov eur.
Veľkým podnikom je podnik, ktorý nespĺňa aspoň jednu z podmienok definície malého a stredného podniku.[2]
Bázický bod predstavuje jednu stotinu z jedného percenta. Jeden bázický bod sa teda rovná 1/100 jedného percenta resp. 0,01 %.
V prípade potreby poskytnutia dodatočných informácií vo vzťahu k predmetnej téme nás neváhajte osloviť prostredníctvom formulára na položenie otázky. V prípade konkrétnych požiadaviek z Vašej strany naša advokátska kancelária samozrejme spracuje podrobnú právnu analýzu prispôsobenú presne na mieru Vašej požiadavke, pričom odplatu za tieto služby prispôsobíme súčasnej mimoriadnej situácii.
[1] Podľa ustanovení článku 2 ods. 18 nariadenia Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy.
[2] Nariadenie komisie EÚ č. 651/2014 zo 17. júna 2014.
Odporúčanie komisie 2003/361/ES zo 6. mája 2013, ktoré sa týka definície mikro, malých a stredných podnikov.