ZMENY V ZÁKONE O SOCIÁLNOM POISTENÍ VO VZŤAHU K ZAMESTNANCOM A ZAMESTNÁVATEĽOM
Dňa 27.03.2020 nadobudla účinnosť novela zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (ďalej len „Zákon“), zverejnená v Zbierke zákonov SR pod číslom 63/2020 Z. z., ktorá bola prijatá ako reakcia na aktuálnu mimoriadnu situáciu spojenú so šírením ochorenia COVID-19 na území Slovenskej republiky.
Cieľom prijatej právnej úpravy je okrem iného zlepšiť finančnú situáciu poberateľov nemocenského a ošetrovného a zároveň aspoň čiastočne zmierniť negatívne finančné dopady aktuálnej situácie na zamestnávateľov. V tomto článku sa v stručnosti zameriame na zmeny Zákona, ktoré upravujú podmienky vzniku nároku na ošetrovné a nemocenské a prostredníctvom ktorých došlo k zavedeniu pandemického karanténneho nemocenského a pandemického ošetrovného.
Pandemické karanténne nemocenské
Ide o nemocenské, poskytované v čase krízovej situácie osobám, ktoré sa ocitnú v karanténe, respektíve v izolácii a pri ktorom dôvod na jeho vyplatenie vznikol najskôr v deň účinnosti novely Zákona, a teda najneskôr dňa 27. 03. 2020.
Za krízovú situáciu Zákon považuje trvanie mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu.[1]
Nárok na tzv. pandemické karanténne nemocenské má osoba nemocensky poistená, ak bola lekárom uznaná za dočasne práceneschopnú z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie. Nárok na pandemické karanténne nemocenské vzniká od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti. To znamená, že už od prvého dňa vzniká nemocensky poistenému poistencovi nárok voči Sociálnej poisťovni a nie voči zamestnávateľovi.
Pre porovnanie uvádzame, že pri štandardnom nemocenskom zamestnanca, vzniká nárok na nemocenské zo Sociálnej poisťovne až od jedenásteho dňa. Prvých desať dní má zamestnanec totiž nárok na náhradu príjmu, ktorú mu vypláca zamestnávateľ. Zamestnávateľ pritom uhrádza zamestnancovi počas prvých troch dní náhradu príjmu vo výške 25 % denného vymeriavacieho základu a od štvrtého do desiateho dňa náhradu príjmu vo výške 55 % vymeriavacieho základu.
Výška pandemického karanténneho nemocenského je od prvého dňa 55 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu zamestnanca.
Jednou z podmienok vzniku nároku na nemocenské pre zamestnanca je, že v čase kedy zamestnanec poberá nemocenské vo svojom zamestnaní, nepracuje a nemá v zamestnaní príjem za vykonanú prácu. Zamestnanec nemôže mať iný príjem ani z iného zamestnania, pretože je v karanténe a nemôže pracovať. Môže mať príjem z podnikania, ktoré v čase karantény vykonáva z domu, ako samostatne zárobkovo činná osoba.
Pandemické ošetrovné
Tzv. pandemické ošetrovné bolo rovnako zavedené novelou Zákona s účinnosťou odo dňa 27.03.2020. V prípade pandemického ošetrovného sa však postupuje spätne od mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu, vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 a uzavretia škôl a ďalších zariadení.
Nárok na pandemické ošetrovné má osoba nemocensky poistená:
- ak osobne a celodenne ošetruje dieťa do dovŕšenia jedenástich rokov veku (vek sa posudzuje k prvému dňu nároku) alebo do dovŕšenia osemnásteho roku veku, ak ide o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, ak:
- dieťaťu bola nariadená karanténa alebo izolácia,
- predškolské zariadenie (jasle, škôlka) alebo zariadenie sociálnych služieb, v ktorých sa poskytuje dieťaťu starostlivosť alebo škola, ktorú dieťa navštevuje, boli rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v nich bolo nariadené karanténne opatrenie,
- fyzická osoba, ktorá sa inak o dieťa stará, ochorela alebo jej bola nariadená karanténa alebo izolácia, alebo bola prijatá do ústavnej starostlivosti zdravotníckeho zariadenia, a preto sa nemôže o dieťa starať,
- ak osobne a celodenne ošetruje dieťa do dovŕšenia šestnásteho roku veku, ktorého zdravotný stav podľa potvrdenia príslušného lekára nevyhnutne vyžaduje ošetrovanie inou fyzickou osobou. V týchto prípadoch sa vyžaduje potvrdenie lekára.
- ak sa stará o príbuzného v priamom rade (dieťa bez rozdielu veku, rodiča, starého rodiča), súrodenca, manžela, manželku alebo rodiča manžela alebo manželky, ak zariadenie sociálnych služieb, v ktorom sa takejto osobe poskytuje sociálna služba ambulantnou formou alebo pobytovou formou bolo rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v ňom bolo nariadené karanténne opatrenie. V týchto prípadoch sa nevyžaduje potvrdenie lekára.
Nárok na ošetrovné si nemôže uplatniť rodič, ktorý poberá náhradu príjmu, resp. nemocenské počas svojej práceneschopnosti alebo poberá materské.
Nárok na ošetrovné, ak ide o dieťa, vzniká v prípade, že ide o:
- vlastné dieťa poistenca alebo jeho manžela (manželky)
- osvojené dieťa poistenca alebo jeho manžela (manželky)
- dieťa, ktoré bolo poistencovi zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu.
Ošetrovné sa vypláca za každý kalendárny deň trvania nároku (a teda po celú dobu zatvorenia jaslí, škôlky, školy, resp. zariadenia z dôvodu mimoriadnej situácie). Výška ošetrovného je rovnako ako pri bežnom ošetrovnom 55 % denného vymeriavacieho základu alebo pravdepodobného denného vymeriavacieho základu.
Sociálna poisťovňa v súvislosti s čerpaním pandemického ošetrovného žiada od každého zamestnanca zaslať žiadosť o ošetrovné pre koronavírus, spolu s čestným prehlásením,[2] a to na pobočku sociálnej poisťovne, pod ktorú patrí zamestnávateľ. Dotknuté čestné vyhlásenie musí príslušnej pobočke sociálnej poisťovni poslať každý rodič osobitne za seba ku koncu každého mesiaca, za ktorý žiada vyplatiť ošetrovné.
Sociálna poisťovňa zároveň na svojom webovom sídle informuje, že ak chce rodič kedykoľvek počas súčasného obdobia uzatvorenia školských a predškolských zariadení ukončiť poberanie dávky ošetrovné a ísť napr. znova do práce, nemusí o tom špeciálne informovať Sociálnou poisťovňu. Postačuje, ak na konci kalendárneho mesiaca, v ktorom ošetroval, zašle pobočke Sociálnej poisťovne vyplnené čestné prehlásenie,[3] v ktorom uvedie, počas ktorých dní ošetroval. Ošetrovné mu tak bude vyplatené len za tieto konkrétne dni. V prípade, ak sa počas súčasného obdobia uzatvorenia školských a predškolských zariadení rozhodne opätovne nastúpiť na OČR, nemusí podávať novú žiadosť o ošetrovné, nakoľko Sociálna poisťovňa bude až do ukončenia krízovej situácie evidovať jeho prvú žiadosť o ošetrovné. Opätovne na konci kalendárneho mesiaca, v ktorom bude ošetrovať, zašle pobočke Sociálnej poisťovne vyplnené čestné prehlásenie, v ktorom uvedie, počas ktorých dní ošetroval. Ak počas niektorých mesiacov počas krízovej situácie vôbec neošetroval, keďže napr. bol v práci, čestné vyhlásenie nemusí poslať a dávka mu nebude vyplatená.
Ako pri klasickej práceneschopnosti zamestnanca, aj v prípade pandemického karanténneho nemocenského alebo pandemického ošetrovného ide o prekážky na strane zamestnanca, a teda tieto je zamestnanec povinný zamestnávateľovi bezodkladne oznámiť.
Na záver uvádzame, že je len právom a nie povinnosťou zamestnanca si nárok na pandemické karanténne alebo pandemické ošetrovné uplatniť. To znamená, že ak napríklad zamestnanec nevykonáva prácu z dôvodu prekážok na strane zamestnávateľa (došlo k uzatvoreniu prevádzky zamestnávateľa, pozastaveniu výroby a zamestnávateľ mu z tohto dôvodu neprideľuje prácu) a zároveň u zamestnanca nastanú niektoré skutočnosti zakladajúce nárok na pandemické karanténne nemocenské, či pandemické ošetrovné, nie je povinnosťou zamestnanca si tento nárok uplatniť. Ak si nárok na pandemické karanténne nemocenské, či pandemické ošetrovné zamestnanec neuplatní, naďalej môže od zamestnávateľa „čerpať“ náhradu mzdy za prekážky na strane zamestnávateľa v sume jeho priemerného zárobku, resp. v nižšej sume, ak sa u zamestnávateľa aplikuje systém vyplácania náhrady mzdy podľa dohody o prekážkach v práci na strane zamestnávateľa, uzatvorenej so zástupcami zamestnancov.
[1] https://covid-19.akss.sk/co-si-mozeme-predstavit-pod-mimoriadnou-situaciou-nudzovym-stavom-a-krizovym-riadenim-zo-strany-statu-v-krizovych-situaciach/
[2] https://www.socpoist.sk/ako-poziadat-o-jednotlive-davky-bez-navstevy-pobocky/68337s
[3]https://www.socpoist.sk/aktuality-ukoncenie-ocr-pocas-korona-krizy-netreba-hlasit-socialnej-poistovni/48411s68447c
Foto: TASR
Spätné odkazy a spätné upozornenia
[…] https://covid-19.akss.sk/zmeny-v-zakone-o-socialnom-poisteni-vo-vztahu-k-zamestnancom-a-zamestnavate… (tzv. prvá sociálna pomoc podnikateľom), […]
[…] zamestnancovi patrí nárok na dávku nemocenského a nárok na ošetrovné (bližšie pozri náš článok pod titulom „Zmeny v zákone o sociálnom poistení vo vzťahu k zamestnancom a zamestnávateľom“), […]
Komentáre sú vypnuté.