PRÁVO NA PODPORU VÝROBCOVI ELEKTRINY
Obnoví sa právo na podporu výrobcovi elektriny po jeho zániku dodatočným zaplatením podlžností na daniach, odvodoch, či iných príspevkoch v prospech štátu? Čo ak sa už vyplatila podpora (doplatkom alebo príplatkom) výrobcovi elektriny po zániku práva na danú podporu?
Podmienky na získanie podpory na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov pre výrobcov upravuje zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon“).
Jednou z možnej podpory pre výrobcov, ktorí vyrábajú elektrinu z obnoviteľného zdroja z pohľadu Zákona, o ktorú môžu žiadať, je aj podpora doplatkom (§ 3 ods. 1 písm. c) Zákona) alebo príplatkom (§ 3 ods. 1 písm. e) Zákona). Ak takúto niektorú podporu už výrobca elektriny získal[1] a nechce o ňu prísť, tak pre tieto účely musí dbať aj na to, aby sa nestal dlhodobým neplatičom pri peňažných plneniach uhrádzaných v prospech štátu.
Okrem viacerých iných zákonných povinností a podmienok, ktoré si takýto výrobca z pohľadu Zákona musí splniť, aby o uplatnenú podporu (doplatkom alebo príplatkom) neprišiel, je aj zaplatenie nedoplatkov/dlžných súm na dani alebo na poistnom na zdravotnom poistení alebo na sociálnom poistení, či príspevkoch na starobnom dôchodkovom sporení, a to všetko najneskôr v dodatočnej lehote určenej v § 3b ods. 5 Zákona, účinného od 1. januára 2019, okrem písmen a) až c), ktoré boli účinné už od 1. januára 2014, nasledovne:
Právo na podporu podľa § 3 ods. 1 písm. c) alebo písm. e) zaniká pre zariadenie výrobcu elektriny, ak počas doby podpory podľa § 3 ods.6[2]
a) výrobca elektriny neuhradil daňový nedoplatok na dani okrem úroku z omeškania, úroku a pokuty
- ani v lehote určenej v daňovej exekučnej výzve správcu dane podľa osobitného predpisu[3] alebo ani v lehote 15 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o odvolaní výrobcu elektriny proti daňovej exekučnej výzve, ak podal výrobca elektriny odvolanie proti daňovej exekučnej výzve a v rozhodnutí o odvolaní bola potvrdená povinnosť výrobcu elektriny nedoplatok uhradiť alebo
- ani v lehote určenej v upovedomení o začatí exekúcie podľa osobitného predpisu[4] alebo ani v lehote 15 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o námietkach proti exekúcií alebo právoplatnosti rozhodnutia o odvolaní proti rozhodnutiu, ktorým sa vyhovelo námietkam, ak podal výrobca elektriny námietky proti exekúcii alebo odvolanie proti rozhodnutiu, ktorým sa vyhovelo námietkam a v rozhodnutí o námietkach alebo v rozhodnutí o odvolaní proti rozhodnutiu, ktorým sa vyhovelo námietkam bola potvrdená povinnosť výrobcu elektriny nedoplatok uhradiť,
b) výrobca elektriny neuhradil nedoplatok na poistnom na zdravotné poistenie
- ani v lehote 15 dní odo dňa doručenia právoplatného výkazu nedoplatkov na zdravotné poistenie alebo ani v lehote 15 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ak výrobca elektriny podal námietky proti výkazu nedoplatkov alebo
c) výrobca elektriny neuhradil dlžné sumy na poistnom na sociálne poistenie a dlžné sumy na príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie
- ani v lehote 15 dní odo dňa doručenia predpisu sociálnou poisťovňou podľa osobitného predpisu.[5]
Ak by výrobca elektriny v zmysle vyššie uvedeného nepostupoval a svoje nedoplatky a dlžné sumy by v dodatočnej lehote uvedenej vyššie nezaplatil, tak s takýmto nekonaním je pre výrobcu elektriny spojený právny následok, a to zánik práva na doplatok alebo príplatok, ktorého zánik nastáva priamo zo zákona dňom márneho uplynutia lehoty[6] na úhradu nedoplatkov alebo dlžných súm podľa § 3b ods. 5 Zákona.
Uvedený zánik práva na podporu (doplatkom alebo príplatkom) je potrebné v kontexte výkladu § 3b ods. 5 a 6 Zákona považovať za trvalý vo vzťahu k ďalšiemu obdobiu (teda po zániku práva, keď nastane táto skutočnosť do budúcna), počas ktorého by výrobcovi elektriny podpora (doplatkom alebo príplatkom) mohla byť v kontexte Zákona ešte poskytovaná, a to bez možnosti obnovenia uvedeného práva na podporu (doplatkom alebo príplatkom) po jeho zániku. K takémuto výkladu je potrebné sa prikloniť práve z dôvodu, že ak by obnova zániku práva bola možná, zákonodarca by túto skutočnosť uviedol priamo v § 3b Zákona. Navyše javí sa zbytočná a neúčelná obnova práva na podporu po jeho zániku s odkazom na § 3b ods. 5 a 6 Zákona, pretože pred tým ako nastane zánik práva na podporu doplatkom alebo príplatkom, je výrobcovi elektriny umožnené, aby svoje prípadné nedoplatky a dlžné sumy, ktorých sa to týka, uhradil v dodatočnej lehote. V kontexte týchto skutočností je potrebné poznamenať, že ani prípadné doplatenie nedoplatkov/dlžných súm až po zániku práva na podporu doplatkom alebo príplatkom (ktorých zánik nastáva priamo zo Zákona), neobnoví stav práva na podporu na jeho opätovné získanie. Ak by to bolo možné pri výrobcovi elektriny, tak dodatočná lehota na zaplatenie nedoplatkov, či dlžných súm v kontexte § 3b ods. 5 Zákona, by sa neposkytla.
Pokiaľ má výrobca elektriny nejaké nedoplatky na daniach, na plneniach na zdravotnom, či sociálnom poistení, či na starobnom dôchodkovom sporení, mal by ich s opatrnosťou uhradiť najneskôr do uplynutia príslušnej lehoty uvedenej v § 3b ods. 5 Zákona, inak márnym uplynutím takejto lehoty uvedenej v citovanom ustanovení Zákona, zaniká právo podpory výrobcovi (na doplatok alebo príplatok) priamo zo Zákona, a to s najväčšou pravdepodobnosťou na celé ďalšie obdobie podpory (počnúc od zániku práva), počas ktorého by výrobcovi elektriny mohla byť uvedená podpora ešte poskytovaná, ak by o právo podpory (doplatkom alebo príplatkom) neprišiel.
V súvislosti s vyššie uvedeným je potrebné odkázať aj na § 3b ods. 7[7] Zákona, pretože dňa 16. marca 2020 bol na webovom sídle Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) zverejnený zoznam výrobcov, ktorým právo na podporu podľa § 3b ods. 5 a 6 Zákona zaniklo.[8] Dňa 31. marca 2020 bolo k danému zoznamu zverejnené na webovom sídle ÚRSO ešte dodatočné oznámenie.[9]
Je otázne, prečo ÚRSO zverejnil zoznam výrobcov, ktorým právo podpory zaniklo s odkazom na § 3b ods. 5 a 6 Zákona až dňa 16. marca 2020, v ktorom uviedol aj takých výrobcov, ktorým právo podpory zaniklo už napríklad v určitom dni v roku 2014, či v roku 2015 a pod. Z tohto pohľadu môže nastať situácia, keďže pravdepodobne ÚRSO od 1. januára 2014 do pravdepodobne aj konca roka 2019 alebo aj začiatku roka 2020 neskúmal pri výrobcoch elektriny, či právo podpory podľa § 3b ods. 5 Zákona im zaniklo alebo nie, že v takom zozname sa môžu nachádzať aj takí výrobcovia, ktorým právo podpory s odkazom na § 3b ods. 5 Zákona zaniklo už napríklad v niektorý deň v roku 2014 alebo v roku 2015 alebo v iný deň v inom roku a aj napriek tomu im predovšetkým doplatok mohol byť vyplatený. Pokiaľ by takáto situácia nastala, t.j. ak aj napriek zániku práva podpory výrobca elektriny dostal napríklad doplatok, tak na takýto doplatok nemal a ani nemá právny nárok, v dôsledku čoho by ho mal vrátiť. Otázne je, či sa takýto doplatok, ktorý výrobcovi bol vyplatený a nemal byť, bude vymáhať spätne a akým subjektom a za aké celkové obdobie, ak sa vyplácal dlhšie, hoci nemal, pričom pre tieto účely je rozhodujúca aj premlčacia doba, ktorá by sa musela posúdiť, či už v konkrétnom prípade, alebo či už náhodou vo vzťahu k prípadnému spätnému vymáhaniu plnenia/plnení neuplynula.
Pre účely vyššie uvedených skutočností sa musí aktuálne zohľadniť aj § 4 ods. 3 písm. b) Zákona.[10] Ak teda bol výrobcovi (s právom na podporu) doplatok alebo príplatok za predchádzajúci rok 2019 vyplatený v rozpore s podmienkami podpory podľa Zákona (teda aj v prípade zákonného zániku práva na podporu s odkazom na § 3b ods. 5 a 6 Zákona), tak tento je potrebné vrátiť zúčtovateľovi podpory do 15. apríla 2020. Ak by k jeho vráteniu riadne a včas nedošlo, z pohľadu Zákona by išlo o správny delikt s odkazom na § 16 ods. 1 písm. z),[11] s ktorým sa spája uloženie pokuty vo výške od 500 do 100 000 EUR.[12]
V prípade potreby poskytnutia dodatočných informácií vo vzťahu k predmetnej téme nás neváhajte osloviť prostredníctvom formulára na položenie otázky. V prípade konkrétnych požiadaviek z Vašej strany naša advokátska kancelária samozrejme spracuje podrobnú právnu analýzu prispôsobenú presne na mieru Vašej požiadavke, pričom odplatu za tieto služby prispôsobíme súčasnej mimoriadnej situácii.
[1] Podpora doplatkom trvá 15 rokov od času prvého uvedenia zariadenia výrobcu elektriny do prevádzky a podpora príplatkom trvá 15 rokov od času uvedenia zariadenia výrobcu elektriny do prevádzky.
[2] Tento začiatok vety od 1. januára 2014 do 31. decembra 2018 znel nasledovne: „Právo na podporu doplatkom podľa § 3 ods. 1 písm. c) zaniká pre zariadenie výrobcu elektriny, ak počas 15-ročnej doby podpory doplatkom podľa § 3 ods. 1 písm. c): = teda do 31. decembra 2018 sa § 3b ods. 5 týkal len zániku práva podpory doplatkom a až od 1. januára 2019 to bolo rozšírené aj na zánik práva príplatkom.
[3] § 91 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších právnych predpisov.
[4] Zákon č. 233/1995 Z. z. (Exekučný poriadok) v znení neskorších predpisov.
[5] § 144 a § 152a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
[6] Podľa § 3b ods. 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby v znení neskorších predpisov.
[7] V znení účinného od 1. januára 2019: „ÚRSO na svojom webovom sídle zverejňuje a aktualizuje zoznam zariadení výrobcov, ktorým právo na podporu podľa tohto zákona zaniklo. ÚRSO je povinný informovať zúčtovateľa podpory o zariadení výrobcu elektriny, ktorému právo zaniklo na podporu podľa tohto zákona.“
V znení účinného od 1. januára 2014 do 31. decembra 2.2018: „ÚRSO na svojom webovom sídle zverejňuje a aktualizuje zoznam zariadení výrobcov elektriny, ktorým právo na podporu podľa tohto zákona zaniklo.“
[8] Odkaz/link na webovú stránku ÚRSO: http://www.urso.gov.sk/?q=node/639
[9] Odkaz/link na webovú stránku ÚRSO: http://www.urso.gov.sk/?q=node/644
[10] Účinného od 1. januára 2019, ktorý znie: „Výrobca elektriny s právom na podporu je povinný:
b) vrátiť zúčtovateľovi podpory do 15. apríla podporu podľa § 3 ods. 1 písm. c) alebo písm. e), ktorá mu bola vyplatená za predchádzajúci kalendárny rok v rozpore s podmienkami podpory podľa tohto zákona.“
Za „výrobcu elektriny s právom na podporu“ sa v zmysle Zákona č. 309/2009 považuje taký výrobca, ktorý spĺňa podmienky na získanie podpory podľa § 3 (pri definícií tohto pojmu sa neodkazuje na § 3b ale len na § 3).
[11] § 16 ods. 1, písm. z) zákona č. 309/2009 Z. z., ktorý znie: „Správneho deliktu podľa tohto zákona sa dopustí výrobca elektriny s právom na podporu, ktorý nesplní povinnosť podľa § 4 ods. 3.
[12] § 16 ods. 2, písm. a) zákona č. 309/2009 Z. z., ktorý znie: „Inšpekcia uloží pokutu: a) od 500 do 100 000 EUR za správny delikt podľa odseku 1 písm. a) až d), f) až n), w až z) a ah) až am).“