COVID-19
  • Úvod
  • Legislatíva
  • Odborné články
    • Právne otázky
    • Ľudské zdroje
    • Ekonomické a daňové dopady
    • Platobná neschopnosť
    • Informačná bezpečnosť
  • Otázky a odpovede
  • WWW.AKSS.SK
  • #advokatipomahaju
  • Menu Menu

Novela zákona o zájazdoch

2. júna 2020/v Právne otázky /od LENKA VESELOVSKÁ a ELIŠKA MACKŮ

Šírenie pandémie infekčného ochorenia COVID-19 negatívnym spôsobom zasiahlo mnohé oblasti života, oblasť cestovného ruchu nevynímajúc. Na dlhšiu dobu bolo a v súčasnosti stále je obmedzené cestovanie, čo má zásadný negatívny dopad na mnohé cestovné kancelárie a tiež na cestujúcich, ktorí si zakúpili zájazdy, ktoré v dôsledku mimoriadnej situácie nie je možné uskutočniť. Na uvedenú situáciu vláda Slovenskej republiky zareagovala predložením návrhu zákona, ktorý bol prijatý Národnou radou Slovenskej republiky ako zákon č. 136/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z. (ďalej len „novela zákona o zájazdoch“).

 

Podľa dôvodovej správy je cieľom novely zákona o zájazdoch v súvislosti s dynamickým šírením pandémie infekčného ochorenia COVID-19 reagovať na prijímanie prísnych reštrikčných bezpečnostných a zdravotných opatrení vo všetkých krajinách sveta spojených s obmedzeniami, respektíve zákazom vstupov do krajín, prechodom štátnych hraníc, funkčnosťou medzinárodného, ale aj vnútroštátneho leteckého, vlakového, autobusového a lodného spojenia…. V nadväznosti na uvedené sa cestovný ruch značne obmedzil a poskytovanie zájazdov a iných služieb cestovného ruchu cestujúcim je determinované súčasnými mimoriadnymi okolnosťami. Cestujúci nemajú možnosť využiť zájazd a cestovné kancelárie zájazdy poskytujú len v obmedzenom režime.

Novelou zákona o zájazdoch sa upravuje možnosť cestovnej kancelárie navrhnúť cestujúcemu zmenu zmluvy o zájazde, alebo mu zaslať oznámenie o náhradnom zájazde, ako aj možnosť určitých skupín cestujúcich obe alternatívy odmietnuť.

Uvedené alternatívy sú aplikovateľné aj v prípadoch, ak cestujúci alebo cestovná kancelária medzičasom (v čase v čase od 12. marca 2020 do 29. mája 2020) od zmluvy o zájazde odstúpili, a to predovšetkým z dôvodu neodvrátiteľných a mimoriadnych okolností, avšak prijaté platby doposiaľ cestujúcemu vrátené neboli.

 

I. Zmena zmluvy o zájazde

Zmena zmluvy o zájazde je vhodným riešením pre tých cestujúcich, ktorí majú aj naďalej záujem vycestovať, a to do inej, ako pôvodne zvolenej destinácie.

Ako príklad uvádza dôvodová správa k novele zákona o zájazdoch situáciu, keď cestujúci má záujem o zájazd a cestovná kancelária mu vie zájazd aj poskytnúť a vie mu navrhnúť konkrétnu zmenu zájazdu – napríklad cestujúci mal pôvodne cestovať začiatkom júna na 4 dni do Ríma, čo však nie je z objektívnych príčin možné, avšak má záujem o cestovanie aj tak – cestovná kancelária mu ponúkne zmenu – môže ísť začiatkom júla na 4 dni do Tatier, pričom mu zabezpečí ubytovanie a horského vodcu na 3 dni – cestujúci môže zmenu akceptovať a dôjde k zmene pôvodnej zmluvy o zájazde.

V prípade, ak je cena zájazdu, ktorý je predmetom zmenenej zmluvy o zájazde rozdielna, ako cena pôvodného zájazdu, cestovná kancelária a cestujúci sú povinní si vzniknutý rozdiel vzájomne vyrovnať. To znamená, že v prípade ak je cena nového zájazdu vyššia ako cena pôvodného zájazdu, cestujúci je povinný vzniknutý rozdiel doplatiť, v opačnom prípade je cestovná kancelária povinná cestujúcemu vzniknutý rozdiel vrátiť.

 

II. Režim náhradného zájazdu

Druhá možnosť prichádza do úvahy pre cestujúcich, ktorí nechcú svoj zájazd zmeniť a chcú počkať kým mimoriadna situácia pominie. V tomto prípade cestovná kancelária zašle cestujúcemu oznámenie o náhradnom zájazde.

Ako príklad sa uvádza v dôvodovej správe k novele zákona o zájazdoch situácia, keď cestovná kancelária nevie cestujúcemu zájazd poskytnúť – napríklad cestujúci mal pôvodne cestovať v máji na 7 dní do Barcelony, avšak cestujúci nechce svoj zájazd zmeniť, a chce počkať, ako sa mimoriadna situácia vyvinie – v tomto prípade cestovná kancelária zašle cestujúcemu oznámenie o náhradnom zájazde.

Oznámenie o náhradnom zájazde musí mať písomnú formu a doručuje sa cestujúcemu na trvanlivom nosiči.[1] Oznámenie o náhradnom zájazde musí obsahovať predovšetkým

  1. výšku sumy, ktorú doposiaľ cestujúci cestovnej kancelárii zaplatil,
  2. informáciu o tom, že základné znaky služieb cestovného ruchu obsiahnuté v zmluve o zájazde môžu byť po dohode s cestujúcim pri náhradnom zájazde zmenené; uvedené znamená, že po dohode s cestovnou kanceláriou môže byť zmenená napríklad cieľová destinácia zájazdu, dátum nástupu na zájazd, dĺžka pobytu, či program zájazdu,
  3. informácia o práve cestujúceho postúpiť zmluvu o zájazde na inú osobu, ktorá spĺňa všetky dohodnuté podmienky účasti na zájazde.

Obdobne, ako v prípade zmeny zmluvy o zájazde, aj v prípade náhradného zájazdu sú zmluvné strany povinné vrátiť, alebo doplatiť si rozdiel medzi sumou zaplatenou za pôvodný zájazd a cenou náhradného zájazdu. Ak si cestujúci vyberie zájazd drahší, rozdiel v cene doplatí, ak lacnejší, cestovná kancelária mu zvyšok sumy vráti.

Poskytnutiu náhradného zájazdu predchádza dohoda zmluvných strán. V prípade, ak k dohode zmluvných strán nedôjde najneskôr do 31. augusta 2021 platí, že cestovná kancelária od zmluvy odstúpila a je povinná vrátiť cestujúcemu všetky platby, ktoré od neho prijala, a to najneskôr do 14. septembra 2021. Predpokladom vrátenia finančných prostriedkov je uplynutie lehoty a skutočnosť, že dohoda o novom náhradnom zájazde nebola uzavretá. Cestujúci nie je povinný dokazovať z akého dôvodu sa s cestovnou kanceláriou na náhradnom zájazde nedohodol.

Novela zákona o zájazdoch ustanovuje aj výnimky, kedy je cestujúci oprávnený náhradný zájazd písomne odmietnuť, a to do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o náhradnom zájazde. Výnimky sa týkajú predovšetkým cestujúcich, od ktorých nie je na mieste požadovať, aby počas mimoriadnej situácie naďalej čakali na vrátenie svojich finančných prostriedkov. Ide o nasledovné kategórie cestujúcich:

  1. Osoby, ktoré sú počas mimoriadnej situácie zaradené do evidencie uchádzačov o zamestnanie; táto skutočnosť sa preukazuje písomným oznámením o zaradení do evidencie uchádzačov o zamestnanie;
  2. Samostatne zárobkovo činné osoby alebo jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorým bol priznaný príspevok v rámci projektu na podporu udržania zamestnanosti v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov; v týchto prípadoch prevažne ide o také subjekty, ktoré museli z dôvodu mimoriadnej situácie zatvoriť prevádzky, predajne a teda došlo buď k čiastočnému, alebo úplnému poklesu ich príjmu; táto skutočnosť sa preukazuje potvrdením o priznaní tohto príspevku;
  3. Osamelí rodičia, ktorým bol priznaný nárok na pandemické ošetrovné; uvedená skutočnosť sa preukazuje potvrdením o priznaní nároku na uvedené ošetrovné a čestným vyhlásením o skutočnosti, že sú osamelými rodičmi;
  4. Tehotné ženy; uvedená skutočnosť sa preukazuje lekárskym potvrdením;
  5. Osoby vo veku 65 rokov a viac, čo sa preukazuje dátumom narodenia na občianskom preukaze, resp. inom obdobnom doklade totožnosti.

Novela zákona o zájazdoch upravuje aj čiastočné odmietnutie náhradného zájazdu pre prípad, že sa niektorá z výnimiek vzťahuje len na niektorého z cestujúcich. Ak napríklad trojčlenná rodina mala zakúpený zájazd, zmluvu uzatvárala dcéra, ale len otec spadá do výnimiek, bude možné odmietnuť náhradný zájazd v režime výnimiek len vo vzťahu k otcovi.

Ak cestujúci, ktorý odmietne poskytnutie náhradného zájazdu preukáže, že spadá pod niektorú z výnimiek, cestovná kancelária je povinná bezodkladne mu vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde bez toho, aby si účtovala akékoľvek odstupné, najneskôr však do 14 dní odo dňa doručenia odmietnutia náhradného zájazdu.

Novela zákona o zájazdoch rieši aj situáciu, kedy je aj napriek mimoriadnej situácii z dôvodu ochorenia COVID-19 v Slovenskej republike alebo obdobnej situácii v cieľovom mieste, alebo v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu, možné zájazd podľa zmluvy o zájazde poskytnúť, avšak  cestujúci s poskytnutím zájazdu nesúhlasí (napríklad z dôvodu obáv z cestovania alebo ak nechce cestovať z iných subjektívnych dôvodov).

V týchto prípadoch musí cestujúci najneskôr do 30 dní pred začatím zájazdu cestovnej kancelárii písomne oznámiť, že na zájazd nenastúpi. Počas prvých 30 dní účinnosti novely zákona o zájazdoch, t.j. do 28. júna 2020, tak musí urobiť najneskôr 15 dní pred začatím zájazdu. Na uvedeného cestujúceho sa potom vzťahuje režim náhradného zájazdu bez možnosti uplatnenia výnimiek.

Napokon novela zákona o zájazdoch cestujúceho chráni tým, že cestovná kancelária nie je počas mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 v Slovenskej republike alebo obdobnej situácie v cieľovom mieste alebo v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu oprávnená požadovať od cestujúceho úhradu splátok ceny zájazdu. Cestujúci sa tak nezaplatením týchto splátok nemôže dostať do omeškania. Uvedené neplatí, ak sa cestovná kancelária a cestujúci dohodnú na zmene zájazdu, a teda si dohodnú nové základné znaky služieb cestovného ruchu, ktoré budú cestujúcemu poskytnuté.

Pre úplnosť považujeme za potrebné spomenúť, že novela zákona o zájazdoch zachováva ochranu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie aj po tom, čo je pôvodná zmluva o zájazde zmenená alebo je cestujúcemu zaslané oznámenie o poskytnutí náhradného zájazdu.

V prípade potreby poskytnutia dodatočných informácií vo vzťahu k predmetnej téme nás neváhajte osloviť prostredníctvom formulára na položenie otázky. V prípade konkrétnych požiadaviek z Vašej strany naša advokátska kancelária samozrejme spracuje podrobnú právnu analýzu prispôsobenú presne na mieru Vašej požiadavke, pričom odplatu za tieto služby prispôsobíme súčasnej mimoriadnej situácii.

 

Zdroje:

– zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z.;

– dôvodová správa k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z. (https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=478872)

[1] Podľa § 2 písm. g) zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je trvanlivým nosičom prostriedok, ktorý umožňuje cestujúcemu alebo obchodníkovi uchovať jemu adresované informácie spôsobom umožňujúcim ich použitie v budúcnosti na čas, ktorý zodpovedá účelu týchto informácií, a ktorý umožňuje nezmenené reprodukovanie uložených informácií, najmä papier, e-mail, USB kľúč, CD, DVD, pamäťová karta alebo pevný disk počítača.

Značky: cestovná kancelária, zájazd, zmluva o zájazde
Zdielať na
  • Zdielať Facebook
  • Zdielať Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Zdielať Pinterest
  • Zdielať LinkedIn
  • Zdielať Tumblr
  • Zdielať Vk
  • Zdielať Reddit
  • Share by Mail
https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png 0 0 LENKA VESELOVSKÁ https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png LENKA VESELOVSKÁ2020-06-02 14:08:002020-06-02 15:32:43Novela zákona o zájazdoch

Hľadať

Značky

bytový a nebytový priestor (2) COVID-19 (7) dieťa (1) dovolenka (2) energia (1) GDPR (1) home office (1) hromadné čerpanie dovolenky (1) karanténa (2) koronavírus (4) krízová situácia (3) kurzarbeit (2) mimoriadna situácia (2) náhrada mzdy (2) nájom a podnájom (3) nájomca (3) nájomná zmluva (3) nájomné (3) núdzový stav (3) obnoviteľné zdroje (1) ochrana osobných údajov (1) ochrana podpora a rozvoj verejného zdravia (1) odklad splátok (1) podpora zamestnanosti (2) poplatky (1) pracovnoprávne predpisy (2) pracovná neschopnosť (1) pracovný čas (1) prekážky v práci (1) prenajímateľ (2) prevádzkovateľ (1) príspevok na zamestnanca (3) sociálna pomoc (1) spotrebiteľský úver (1) sprostredkovateľ (1) striedavá starostlivosť (1) udržanie pracovných miest (2) videohovor (1) zabezpečenie úveru (1) zákaz organizovať športové kultúrne spoločenské podujatia (1) zákonník práce (2) ústredný krízový štáb (2) úver (2) úver na bývanie (1) úverový register (1)

Archív

  • marec 2021 (1)
  • január 2021 (2)
  • jún 2020 (2)
  • máj 2020 (6)
  • apríl 2020 (29)
  • marec 2020 (7)

Prihlásiť sa na odber noviniek

Situácia okolo prijatej legislatívy a opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19 sa mení niekedy z minúty na minútu a preto Vám prinášame možnosť prihlásiť sa na odber noviniek a zostať tak neustále informovaný o nových článkoch na webe www.covid-19.akss.sk

Nechcete už dostávať e-maily? Kliknite sem pre odhlásenie sa z odberu.

HOME | AKTUALITY | UŽITOČNÉ LINKY | KARIÉRA | PROFIL | SLUŽBY | ĽUDIA | PUBLIKÁCIE | KONTAKTY | INFORMÁCIE | GDPR

© 2020 – SOUKENÍK – ŠTRPKA, s. r. o., ALL RIGHTS RESERVED, | web: Aeternus Pictures

Náhrada škody v súvislosti s uplatňovaním opatrení proti COVID-19 Pomoc nájomcom formou štátnej dotácie na úhradu nájomného
Zrolovať na začiatok

Na tejto stránke používame cookies. Slúžia na plnohodnotný chod webu a všetkých jeho funkcií. Ich používanie môžete buď povoliť alebo zamietnuť.

SúhlasímNesúhlasím

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only