COVID-19
  • Úvod
  • Legislatíva
  • Odborné články
    • Právne otázky
    • Ľudské zdroje
    • Ekonomické a daňové dopady
    • Platobná neschopnosť
    • Informačná bezpečnosť
  • Otázky a odpovede
  • WWW.AKSS.SK
  • #advokatipomahaju
  • Menu Menu

„Covid pas“ ako predpoklad voľného pohybu osôb?

3. marca 2021/v Ľudské zdroje, Nezaradené /od ANDREA ERBENOVÁ a ELIŠKA MACKŮ

Pandémia ochorenia COVID-19 priniesla so sebou radu obmedzení aj vo vzťahu k možnostiam voľného pohybu osôb v rámci Európskej únie (ďalej len „EÚ“). Rozhodovanie o obmedzení voľného pohybu osôb za účelom ochrany verejného zdravia sa realizuje jednotlivými členskými štátmi osobitne, pričom právne  režimy, konkrétne povaha opatrení, sa v jednotlivých členských štátoch rôznia. V zásade teda platí, koľko členských štátov, toľko rôznych právnych režimov existuje a v tomto dôsledku aj rôzne špecifiká v prijatých obmedzeniach, opatreniach  a výnimkách. Hoci koordinácia v týchto otázkach na úrovni EÚ má zásadný strategický význam, neexistuje žiaľ právne záväzný prameň práva, ktorý by jednotne stanovil spoločný právny rámec a spoločné kritériá pre všetky členské štáty. K dnešnému dňu úprava obmedzení voľného pohybu osôb vo vzťahu k pandémii na európskej úrovni je realizovaná len v podobe Odporúčania Rady Európskej únie,[1]) v zmysle ktorého ostáva konečné rozhodnutie o prijatých obmedzeniach v právomoci členských štátov, pričom členské štáty majú postupovať nediskriminačne. 

 

Po zohľadnení súčasného stavu pandémie a s tým súvisiaceho počiatočného procesu očkovania v jednotlivých členských krajinách, vyvstáva v tomto dôsledku legitímna otázka, či bude po očkovaní opäť možné voľne sa pohybovať a cestovať v rámci schengenského priestoru. Iniciátorom takéhoto návrhu je Grécko, ktorého ekonomika však je do veľkej miery závislá od cestovného ruchu a ktoré preto vyzvalo Európsku komisiu na zjednodušenie slobody pohybu zaočkovaných osôb a prijatie spoločnej pozície vo vzťahu k tzv. vakcinačnému certifikátu, ktorý by bol akceptovateľný vo všetkých členských štátoch.[2])

Európska komisia v januári uviedla,[3]) že bude pokračovať v práci s členskými štátmi na vakcinačných certifikátoch (a teda nie pasoch, ako sa zvyknú označovať), ktoré by boli používané a uznávané naprieč EÚ, v súlade s pravidlami na ochranu osobných údajov a odstupňované podľa metodiky Svetovej zdravotníckej organizácie. Sieť elektronického zdravotníctva (eHealth Network) následne zadefinovala[4]) minimálny súbor údajov vrátane jedinečného identifikátora očkovacích osvedčení. Tu je však potrebné uviesť, že vzhľadom na právnu formu dokumentu, v ktorom bol tento minimálny štandard prijatý,[5]) tento nemá záväzný charakter. Ide teda len o odporúčanie členským štátom, aby vzali uvedené minimum pri rozhodovaní o vakcinačných certifikátoch do úvahy, s cieľom podporiť ich vzájomnú interoperabilitu.

Kľúčovou otázkou však ostáva, aké účinky by mal tento vakcinačný certifikát priniesť a či ho bude možné do budúcna považovať za nástroj smerujúci k voľnému pohybu osôb v rámci 27 členských štátov EÚ, resp. či by mohol byť aplikovateľný aj vo vzťahu k občanom nečlenských štátov pri vstupe na územie EÚ.[6])  

Európska komisia v tejto súvislosti v januári uviedla,[7]) že jednotný prístup na úrovni EÚ k vakcinačnej dokumentácii, vzájomné uznávanie očkovania/dokumentácie by umožnili ľudom používať vakcinačnú dokumentáciu aj v iných členských štátoch. Certifikáty by tiež umožnili jednoznačne zaznamenať históriu očkovania jednotlivca, a zabezpečili by správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti s tým spojené, ako aj možnosť monitorovania prípadných nežiaducich účinkov očkovania. Európska komisia čiastočne predznačila aj prípadné použitie vakcinačných certifikátov aj na iné účely: hoci v súčasnosti je ešte predčasné uvažovať o ich použití na iné účely ako je ochrana zdravia, spoločný prístup môže uľahčiť iné cezhraničné použitie v budúcnosti. Na následných januárových rokovaniach európskych lídrov však v tejto oblasti nebola dosiahnutá názorová zhoda.

Použitie vakcinačného certifikátu primárne ako štandardizovaného a interoperabilného  dôkazu zaočkovania na zdravotné účely potvrdzuje aj príslušné Guidelines[8]). Jeho prípadné použitie na iné účely je na rozhodnutí jednotlivých členských štátov, a to pri zohľadnení prebiehajúcich vedeckých, etických, právnych a spoločenských diskusií. V tejto súvislosti je však žiaduce podotknúť, že pokiaľ nebude mať právny akt implementujúci tento typ „nástroja“ záväzný charakter, len ťažko je možné uvažovať o jednotnom režime. Výsledkom dobrovoľného použitia potom môže byť vytvorenie akýchsi zón, resp. skupín členských štátov, ktoré by podmieňovali vstup a pobyt na území členského štátu vakcinačným certifikátom. 

Jedným z hlavných argumentov odporcov používania vakcinačného certifikátu na iné účely ako výlučne zdravotné je ten, že by sa jednalo o diskrimináciu, nakoľko  fakticky by sa vytvorili dve kategórie občanov s rozdielnym režimom. Tieto obavy sú založené na objektívnom dôvode,  ktorým je pomalý progres očkovania populácie proti ochoreniu COVID-19. Hoci plány Európskej komisie v oblasti očkovania sú pomerne ambiciózne (do marca 2021 by mali členské štáty zaočkovať 80% zdravotníckych a sociálnych pracovníkov a ľudí nad 80 rokov a do leta 2021 by mali zaočkovať minimálne 70% dospelej populácie),[9]) realita v jednotlivých členských štátoch sa rôzni. V takom prípade, kedy by občania mali záujem byť zaočkovaní, avšak z objektívnych príčin toto nemohli doposiaľ využiť by teda bolo namieste mať k dispozícii alternatívne riešenie (očkovací certifikát by mohol byť nahradený napríklad negatívnym testom).

Rovnako tak, nemožno opomínať skutočnosť, že očkovanie je stále v jednotlivých členských štátoch postavené na princípe dobrovoľnosti. Podmieňovanie voľného pohybu osôb očkovaním, konkrétne predložením potvrdenia o zaočkovaní, teda logicky vedie k polemike o možnosti uplatňovania a realizácie jednej zo základných slobôd, na ktorých je Európska únia postavená.

Hoci rokovania európskych lídrov v tejto oblasti aktuálne pokračujú, s ohľadom na rôznorodosť názorových pozícií presadzovaných jednotlivými predstaviteľmi štátov, nie je žiaľ v súčasnosti možné predikovať, či sa v blízkej dobe dá očakávať definitívne, všeobecne akceptovateľné a právne záväzné riešenie.

 

[1]) Council Recommendation amending Council Recommendation (EU) 2020/1475 of 13 October 2020 on a coordinated approach to the restriction of free movement in response to the COVID-19 pandemic.

[2]) Prvým štátom schengenského priestoru, ktorý sa rozhodol iniciatívne vydávať vakcinačné certifikáty je Island.

[3]) COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL A united front to beat COVID-19, Brussels, 19.1.2021 COM(2021) 35 final.

[4]) Guidelines on proof of vaccination for medical purposes-basic interoperability elements. V1.1 2021-01-27.

[5]) Guidelines on proof of vaccination for medical purposes-basic interoperability elements. V1.1 2021-01-27.

[6]) Otázky vo vzťahu k (nielen) nečlenským krajinám vyvoláva tiež skutočnosť, že tieto používajú aj vakcíny, ktoré nie sú schválené v rámci EÚ.

[7]) COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL A united front to beat COVID-19, Brussels, 19.1.2021 COM(2021) 35 final.

[8]) Guidelines on proof of vaccination for medical purposes-basic interoperability elements

[9]) COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE EUROPEAN COUNCIL AND THE COUNCIL A united front to beat COVID-19, Brussels, 19.1.2021 COM(2021) 35 final.

Značky: očkovací certifikát, voľný pohyb osôb
Zdielať na
  • Zdielať Facebook
  • Zdielať Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Zdielať Pinterest
  • Zdielať LinkedIn
  • Zdielať Tumblr
  • Zdielať Vk
  • Zdielať Reddit
  • Share by Mail
https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png 0 0 ANDREA ERBENOVÁ https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png ANDREA ERBENOVÁ2021-03-03 14:54:002021-03-09 14:44:07„Covid pas“ ako predpoklad voľného pohybu osôb?

Hľadať

Značky

bytový a nebytový priestor (2) COVID-19 (7) dieťa (1) dovolenka (2) energia (1) GDPR (1) home office (1) hromadné čerpanie dovolenky (1) karanténa (2) koronavírus (4) krízová situácia (3) kurzarbeit (2) mimoriadna situácia (2) náhrada mzdy (2) nájom a podnájom (3) nájomca (3) nájomná zmluva (3) nájomné (3) núdzový stav (3) obnoviteľné zdroje (1) ochrana osobných údajov (1) ochrana podpora a rozvoj verejného zdravia (1) odklad splátok (1) podpora zamestnanosti (2) poplatky (1) pracovnoprávne predpisy (2) pracovná neschopnosť (1) pracovný čas (1) prekážky v práci (1) prenajímateľ (2) prevádzkovateľ (1) príspevok na zamestnanca (3) sociálna pomoc (1) spotrebiteľský úver (1) sprostredkovateľ (1) striedavá starostlivosť (1) udržanie pracovných miest (2) videohovor (1) zabezpečenie úveru (1) zákaz organizovať športové kultúrne spoločenské podujatia (1) zákonník práce (2) ústredný krízový štáb (2) úver (2) úver na bývanie (1) úverový register (1)

Archív

  • marec 2021 (1)
  • január 2021 (2)
  • jún 2020 (2)
  • máj 2020 (6)
  • apríl 2020 (29)
  • marec 2020 (7)

Prihlásiť sa na odber noviniek

Situácia okolo prijatej legislatívy a opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19 sa mení niekedy z minúty na minútu a preto Vám prinášame možnosť prihlásiť sa na odber noviniek a zostať tak neustále informovaný o nových článkoch na webe www.covid-19.akss.sk

Nechcete už dostávať e-maily? Kliknite sem pre odhlásenie sa z odberu.

HOME | AKTUALITY | UŽITOČNÉ LINKY | KARIÉRA | PROFIL | SLUŽBY | ĽUDIA | PUBLIKÁCIE | KONTAKTY | INFORMÁCIE | GDPR

© 2020 – SOUKENÍK – ŠTRPKA, s. r. o., ALL RIGHTS RESERVED, | web: Aeternus Pictures

SPOČÍVANIE PLYNUTIA HMOTNOPRÁVNYCH LEHÔT A PROCESNÝCH LEHÔT V ZMYSLE ZÁKONA...
Zrolovať na začiatok

Na tejto stránke používame cookies. Slúžia na plnohodnotný chod webu a všetkých jeho funkcií. Ich používanie môžete buď povoliť alebo zamietnuť.

SúhlasímNesúhlasím

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only