COVID-19
  • Úvod
  • Legislatíva
  • Odborné články
    • Právne otázky
    • Ľudské zdroje
    • Ekonomické a daňové dopady
    • Platobná neschopnosť
    • Informačná bezpečnosť
  • Otázky a odpovede
  • WWW.AKSS.SK
  • #advokatipomahaju
  • Menu Menu

Obmedzenie pohybu obyvateľstva počas veľkonočných sviatkov

7. apríla 2020/v Právne otázky /od DAVID SOUKENÍK, PETER ZJAVKA a MARTIN MACHYNIAK

Vláda Slovenskej republiky na svojom rokovaní schválila uznesením č. 207 zo 6. apríla 2020 návrh na rozšírenie opatrení núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústavný zákon“) vyhláseného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 114 z 15. marca 2020, zmeneného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 115 z 18. marca 2020 a uznesením vlády Slovenskej republiky č. 169 z 27. marca 2020.

Podľa čl. 5 ods. 3 písm. g) ústavného zákona vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) v čase núdzového stavu, v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas rozhodla obmedziť základné práva a slobody. Konkrétne obmedzila slobodu pohybu a pobytu osôb zákazom vychádzania počas veľkonočných sviatkov v čase od 8. apríla 2020 0.00 hod do 13. apríla 2020 23.59 hod. Toto obmedzenie sa nevzťahuje na

  • cestu do a zo zamestnania a cestu na výkon podnikateľskej činnosti alebo inej obdobnej činnosti,
  • cestu v nevyhnutnom rozsahu za účelom obstarania nevyhnutných základných životných potrieb (nákup potravín, liekov a zdravotníckych prostriedkov, hygienického tovaru, kozmetiky a iného drogériového tovaru, krmív a ďalších potrieb pre zvieratá, zabezpečenie starostlivosti o deti, zabezpečenie starostlivosti o domáce zvieratá, doplnenie pohonných hmôt),
  • cestu za účelom obstarania nevyhnutných základných životných potrieb pre inú osobu (napr. dobrovoľníctvo, susedská výpomoc) v rámci územia okresu, v prípade hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a Košíc, v rámci územia mesta,
  • cestu do zdravotníckeho zariadenia za účelom neodkladného vyšetrenia, vrátane sprevádzania blízkou osobou a príbuzným,
  • pobyt v prírode v rámci okresu, v prípade hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a Košíc v rámci územia mesta,
  • cesty na pohreb blízkej osoby,
  • cestu za účelom starostlivosti o blízku osobu alebo príbuzného, ktorý je na takú starostlivosť odkázaný, v rámci okresu, v prípade hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a Košíc v rámci územia mesta.

 

Pojem „zákaz vychádzania“ ústavný zákon a ani žiadny iný zákon bližšie nedefinuje a preto je tento pojem potrebné vnímať v súvislostiach s mimoriadnou situáciou, ktorá reálne existuje na Slovensku. Ustanovenia ústavného zákona síce obsahujú právomoc vlády v čase núdzového stavu obmedziť slobodu pohybu a pobytu zákazom vychádzania, avšak túto kompetenciu je potrebné vnímať v rámci toho, že to môže urobiť len v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas a na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území (čl. 5 ods. 3 ústavného zákona).

 

Primárnym účelom prijatých opatrení vlády je, že nariadila takýto zásah do základných práv a slobôd z dôvodu, aby sa obmedzil pohyb a najmä presun väčšieho počtu obyvateľstva v rámci územia Slovenska, s cieľom minimalizovať riziko ďalšieho šírenia pandémie a nákazlivej choroby. Avšak z nášho pohľadu definované výnimky zo zákazu vychádzania sú stanovené príliš všeobecne a nespadajú najmä do pojmov nevyhnutný rozsah, resp. postihnuté alebo bezprostredne ohrozené územie. Na takýto výrazný zásah do základných práv a slobôd osôb je potrebné takéto výnimky definovať výrazne precíznejšie.

 

To znamená, že problematická je napríklad výnimka, ktorá hovorí o zákaze vychádzania v rámci okresu, resp. v prípade Bratislavy a Košíc, v rámci územia mesta. Z tejto výnimky nie je zrejmé, či ide o okres, v ktorom má osoba trvalý pobyt alebo ide o okres, v ktorom sa momentálne nachádza, či už pracovne, súkromne, či sa nachádza na svojej nehnuteľnosti, ktorá je mimo okres jej trvalého pobytu apod. Podľa nášho názoru, ak v týchto dňoch bez ohľadu na to, či má niekto napríklad svoju vlastnú alebo aj prenajatú chatu, chalupu, záhradu alebo inú nehnuteľnosť v inom okrese, ako má svoj trvalý pobyt a chcel by do nej ísť a s nikým iným tam neprichádza do styku, tak opatrenie prijaté vládou vybočuje z rámca ústavného zákona, resp. je to na hrane súladnosti, keďže z neho nie je zrejmé o aké konkrétne územie (okres) v tomto prípade ide. Tým, že osoba dodržiava karanténne opatrenia vlády, nie je nevyhnutné, aby jej zakázali ísť na svoju vlastnú nehnuteľnosť. Podstatné v tejto mimoriadnej situácii je, aby osoba v čase začiatku zákazu vychádzania sa zdržiavala v niektorej z týchto nehnuteľností, hoci aj mimo okresu svojho trvalého pobytu a dodržiavala zákaz vychádzania ako aj ďalšie obmedzenia vyplývajúce z uznesenia vlády na tomto konkrétnom mieste.

 

Obdobne vyplýva z logiky veci, že ak osoba býva napríklad v Bratislave v nájme, pretože tu je zamestnaná, avšak trvalý pobyt má v Košiciach, nevyžaduje sa od nej, aby sa najneskôr ku dňu začiatku platnosti zákazu vychádzania presunula do miesta svojho trvalého pobytu. Uvedené by totiž podľa nášho názoru bolo v priamom rozpore s účelom opatrení ustanovených predmetným uznesením vlády. Ak sa však takíto ľudia budú chcieť na veľkonočné sviatky presunúť z jedného miesta Slovenska do druhého miesta, musia tak urobiť najneskôr do začatia platnosti zákazu vychádzania, t.j. do 8. 4. 2020 0:00 hod. (musia tak teda urobiť v priebehu dnešného dňa do polnoci). V opačnom prípade bude možné opúšťať obydlie len v rámci výnimiek ustanovených uznesením vlády.

 

Rovnako sa to týka aj ostatných výnimiek. Uvedené výnimky mali byť zo strany vlády precíznejšie sformulované a mali by mať viac na mysli najmä také životné situácie, ktoré sa každý deň dejú a nemali by zbytočne a neprimerane obmedzujúco zasahovať do podstaty základných práv a slobôd. Takéto obmedzenia sa nevylučujú z podstaty mimoriadnej situácie, v ktorej sa všetci nachádzame, pretože sú spôsobilé dosiahnuť sledovaný cieľ opatrení vlády, ktorým je ochrana života a zdravia osôb.

 

Obdobne chceme poukázať na zákaz podľa čl. 5 ods. 3 písm. h) ústavného zákona na uplatňovanie práva pokojne sa zhromažďovať s výnimkou osôb žijúcich v spoločnej domácnosti. Právo pokojne sa zhromažďovať zaručuje v čl. 28 Ústava SR a podmienky výkonu tohto práva bližšie definuje zákon č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o zhromažďovaní“). Podľa § 1 ods. 1 a 2 zákona o zhromažďovaní občania majú právo pokojne sa zhromažďovať. Výkon tohto práva slúži občanom na využívanie slobody prejavu a ďalších ústavných práv a slobôd, na výmenu informácií a názorov a na účasť na riešení verejných a iných spoločných záležitostí vyjadrením postojov a stanovísk. Podľa § 4 ods. 1 písm. c) a d) zákona o zhromažďovaní obci sa nemusia oznamovať zhromaždenia konané v obydliach občanov, resp. menovite pozvaných osôb v uzavretých priestoroch.

 

Pre doplnenie významu vyššie uvedeného obmedzenia je potrebné definovať aj slovné spojenie „osoby žijúce v spoločnej domácnosti“. Domácnosť je definovaná v § 115 Občianskeho zákonníka a tvoria ju fyzické osoby, ktoré spolu trvale žijú a spoločne uhradzujú náklady na svoje potreby. Domácnosť vzniká splnením dvoch kumulatívnych podmienok, a to že fyzické osoby (najmenej dve) musia spolu trvale žiť a spoločne uhrádzať náklady na svoje potreby. Trvalé spolužitie spravidla predpokladá spoločné bývanie.

 

V súvislosti s týmto opatrením vlády je potrebné poukázať na fakt, že obmedzenie osôb zhromažďovať sa vydal s účinnosťou od 10. marca 2020 Úrad verejného zdravotníctva, a to rozhodnutím o nariadení opatrenia, ktorým sa zakazuje organizovať a usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy zo dňa 09.03.2020, č. OLP/2405/84443. V danom prípade sa opatrením vlády len precizuje pre obdobie veľkonočných sviatkov združovanie osôb maximálne v rozsahu žijúcich v spoločnej domácnosti. Účelom tohto opatrenia vlády je opätovne dosiahnuť vyššie uvedený cieľ, teda aby sa združovaním väčšieho počtu osôb zamedzilo, resp. minimalizovalo riziko ďalšieho šírenia pandémie a nákazlivej choroby na čo najnižšiu mieru.

 

Záverom si dovoľujeme k uvedeným opatreniam s rešpektom podotknúť, že vždy sa môžu nájsť a nájdu osoby, ktoré ich budú chcieť obísť a preto vláda prijala aj opatrenia na ich kontrolovanie a dodržiavanie. Chceme preto aj týmto odborným článkom apelovať na všetkých, že aj keď opatrenia vlády nemusia byť všetkým po vôli, spôsobujúce ich osobný diskomfort, treba ich vnímať a prijať absolútne s rešpektom a zodpovednosťou, pretože ich účel a význam je oveľa širší, a to ochrana života a zdravia všetkých osôb žijúcich a zdržujúcich sa v našej krajine.

Zdielať na
  • Zdielať Facebook
  • Zdielať Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Zdielať Pinterest
  • Zdielať LinkedIn
  • Zdielať Tumblr
  • Zdielať Vk
  • Zdielať Reddit
  • Share by Mail
https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png 0 0 DAVID SOUKENÍK https://covid-19.akss.sk/wp-content/uploads/2020/03/akss-logo4.png DAVID SOUKENÍK2020-04-07 16:00:222020-05-06 16:11:23Obmedzenie pohybu obyvateľstva počas veľkonočných sviatkov

Hľadať

Značky

bytový a nebytový priestor (2) COVID-19 (7) dieťa (1) dovolenka (2) energia (1) GDPR (1) home office (1) hromadné čerpanie dovolenky (1) karanténa (2) koronavírus (4) krízová situácia (3) kurzarbeit (2) mimoriadna situácia (2) náhrada mzdy (2) nájom a podnájom (3) nájomca (3) nájomná zmluva (3) nájomné (3) núdzový stav (3) obnoviteľné zdroje (1) ochrana osobných údajov (1) ochrana podpora a rozvoj verejného zdravia (1) odklad splátok (1) podpora zamestnanosti (2) poplatky (1) pracovnoprávne predpisy (2) pracovná neschopnosť (1) pracovný čas (1) prekážky v práci (1) prenajímateľ (2) prevádzkovateľ (1) príspevok na zamestnanca (3) sociálna pomoc (1) spotrebiteľský úver (1) sprostredkovateľ (1) striedavá starostlivosť (1) udržanie pracovných miest (2) videohovor (1) zabezpečenie úveru (1) zákaz organizovať športové kultúrne spoločenské podujatia (1) zákonník práce (2) ústredný krízový štáb (2) úver (2) úver na bývanie (1) úverový register (1)

Archív

  • marec 2021 (1)
  • január 2021 (2)
  • jún 2020 (2)
  • máj 2020 (6)
  • apríl 2020 (29)
  • marec 2020 (7)

Prihlásiť sa na odber noviniek

Situácia okolo prijatej legislatívy a opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19 sa mení niekedy z minúty na minútu a preto Vám prinášame možnosť prihlásiť sa na odber noviniek a zostať tak neustále informovaný o nových článkoch na webe www.covid-19.akss.sk

Nechcete už dostávať e-maily? Kliknite sem pre odhlásenie sa z odberu.

HOME | AKTUALITY | UŽITOČNÉ LINKY | KARIÉRA | PROFIL | SLUŽBY | ĽUDIA | PUBLIKÁCIE | KONTAKTY | INFORMÁCIE | GDPR

© 2020 – SOUKENÍK – ŠTRPKA, s. r. o., ALL RIGHTS RESERVED, | web: Aeternus Pictures

Od stredy 8. apríla 2020 môžu zamestnávatelia a SZČO, ktorým poklesli... SPRACÚVANIE OSOBNÝCH ÚDAJOV ZA ÚČELOM PREVENCIE ŠÍRENIA OCHORENIA C...
Zrolovať na začiatok

Na tejto stránke používame cookies. Slúžia na plnohodnotný chod webu a všetkých jeho funkcií. Ich používanie môžete buď povoliť alebo zamietnuť.

SúhlasímNesúhlasím

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only